Genel Konular
- Bir program için toplam kaç proje teklifi geliyor ve ortalama kaçı fonlanıyor?
Toplam teklif edilen proje sayısı, ilgili hibe programına tahsis edilen miktar ve hibe programının kapsadığı coğrafi alan ve hedef kitleye bağlı olarak her bir hibe programı için farklılıklar göstermektedir.
- Hem MEB hem de İŞKUR’a ait hibe programlarına proje sunulabilir mi?
Evet. Bir kuruluş birden fazla projeyle başvuruda bulunabilir ve başvuru sahibi bir hibe programı altında en fazla 2 hibeden yararlanabilir. Ancak değerlendirmeler sırasında başvuru sahiplerinin operasyonel ve mali kapasitelerinin değerlendirildiği göz önünde bulundurulmalıdır.
- MFİB den onay almış bir projeden bahsedebilir misiniz?
“Gizlilik” ve “güvenlik” ilkelerine riayet eden Sözleşme Makamı projelere ilişkin detayları üçüncü taraflarla paylaşmamaktadır.
- SODES Projesi hazırladık fakat AB Projelerini bilmiyoruz 1-10 günlük konu ile ilgili eğitim verilebilir mi?
Proje hazırlama konusunda eğitim verilmemektedir. Ancak İŞKUR yerel yardım masalarından konu ile ilgili destek alınabilir. Lütfen Rehberin 2.2.4 “Başvuru ile İlgili Daha Fazla Bilgi” bölümüne bakınız.
- Yardım masalarında çalışanlar görevlendirme mi, vardiya usulü ile mi çalışıyorlar?
Yardım Masalarında çalışan personel, Hibe Programını yürüten Kurumun yerel teşkilatında görevlendirilmiş kamu personelidir.
- İŞKUR hibesine başvuruda bulunmak için kursiyerlerin İŞKUR’a kayıtlı olması gerekiyor. Bu husus, projede bir faaliyet olarak yer alabilir mi?
Projede bir faaliyet olarak belirtilebilir. Eğitim faaliyetleri başlamadan kursiyerlerin (okula devam etmekte olanlar hariç) İŞKUR’a kayıt yaptırmaları zorunludur.
- Genel olarak istihdam konulu projelerde, proje sonucunda kaç kişinin istihdam edildiği hususuna ilişkin bir çalışma yapılmakta mıdır?
Evet. İŞKUR tarafından yürütülen hibe programlarında projeler bazında istihdama yönelik istatistikler izleme raporlarına istinaden oluşturulmaktadır.
- Halk Eğitim ve İŞKUR tarafından yürütülen mesleki kurslarla verilen sertifikalar neden işe girmek için kullanılmıyor? Sertifikaların standartlaştırılması için bir çalışma var mı?
Halk Eğitim ve İŞKUR tarafından yürütülen mesleki kurslar sonucunda verilen sertifikalar bir işe girmek için geçerli olup, kullanılmaktadır. Mesleki Yeterlilik Kurumu ilerleyen zamanlarda sertifikaların standartlaştırılması konusunda gerekli çalışmaları yapacaktır.
Başvuru Sahibi ve Ortaklarının Uygunluğu (Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1 ve 2.1.2)
- STK’lar arası işbirliği yok, nasıl ortak bulacağız?
Başvuru Rehberinin 2.1.2 “Ortaklıklar ve Ortakların Uygunluğu” bölümünde belirtilen koşullara uygun en az bir ortak bulmak, başvuru sahibinin sorumluluğundadır.
- Ortakların işgücü piyasasının arz ve talep tarafı olması zorunlu mudur?
Hayır. Ancak, ortaklığın projenin hem tasarım hem de uygulama aşamasında işgücü piyasasının hem arz hem de talep tarafları dikkate alınarak oluşturulması tercih edilmektedir.
- Belediye olarak hibe programına başvurmak istiyoruz ve projede ortağımız olmayacak. Belediyemiz NUTS II bölgesinde değil ancak başvuru rehberinin 2.1.1 deki koşulları sağlayabiliyoruz. Bu projeye ortaksız olarak 12 NUTS II dışında olsak bile başvuruda bulunabilir miyiz?
Hayır. Başvuru sahipleri, Başvuru Rehberinin 2.1.2 “Ortaklıklar ve Ortakların Uygunluğu” bölümünde belirtilen şartlara uygun ortaklarla birlikte başvuruda bulunmak zorundadır. Başvuru sahiplerinden ya da ortaklardan en az birinin 12 NUTS II bölgesi içerisinde kayıtlı olmaları veya merkezlerinin ya da yerel birimlerinin söz konusu bölgede olması şartı aranmaktadır.
- Belediyelerin hibe başvurusunda bulunması için vergi borcunun bulunmaması gerekmektedir. Fakat, geçen yıl bu konuda bir kolaylık sağlanarak vergi borcu olan belediyeler yeniden yapılandırma usulüyle hibeden yararlanmıştı. Bu konuda bir çalışma yürütülmekte midir?
Belediyelerin başvuru aşamasında vergi borcu olmadıklarına dair beyanname (Bkz. Başvuru Formu Bölüm VI) sunmaları yeterli olmaktadır. Başvuru Sahipleri ve Ortaklarının Uygunluğunun Kontrolü aşamasında ise Başvuru sahiplerinden vergi ve SGK prim borcu olmadığına dair belge istenecektir (Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.4).
- Borçları bütçelerinden fazla olan belediyeler başvuru sahibi veya ortak olabilir mi?
Başvuru sahipleri teklif edecekleri projeyi yürütebilecek mali ve işletme kapasitesine sahip olmalıdır.
- NUTS II bölgesinden olmayan bir kuruluş başvuruda bulunabilir mi? Bu kurum, NUTS II bölgesinden kurumlarla proje ortağı olacak şekilde proje lideri olabilir mi?
Evet. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.2.
- Proje ortak ve iştirakçileri uygun NUTS II bölgelerinin dışından olabilir mi?
Evet. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.2.
- Vakıf olarak proje başvurusunda bulunursak uygun başvuru sahibi konumunda olur muyuz?
Lütfen Başvuru Rehberinin 2.1.1 “Başvuru sahiplerinin uygunluğu” bölümünde STK’lar için belirtilen ek açıklamaya (dipnot) bakınız.
- Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı olarak proje başvurusu yapmak istemekteyiz. Kar amacı gütmeyen kuruluş olup, tüzüğümüzde de sosyal politika, mesleki eğitim vb. ibareler yer almaktadır. Bu durumda başvuru yapmamız mümkün müdür?
Lütfen 16. soruya verilen cevaba bakınız.
- Ortaklık kuracağımız kurum ve kuruluşların ne tür sorumlulukları vardır?
Ortaklar projenin hem hazırlık aşamasında hem de proje faaliyetlerinin yürütülmesinde aktif rol oynamalıdır. Her bir ortak ortaklık beyannamesini imzalayarak projedeki sorumluluklarını kabul etmiş sayılır.
- Merkezi başka illerde bulunan ve ilimizde de şubesi bulunan STK’lar proje başvurusu yaparken merkez teşkilatından izin almalı mıdır?
İlgili STK’nın kuruluş tüzüğü izin alınmasını gerektiriyorsa evet.
- Düz liseler başvuru sahibi olabilir mi?
Hayır, liseler bu hibe çağrısı kapsamında hibe için başvuramaz. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1.
- SHÇEK’e bağlı Toplum Merkezleri, Halk Eğitim Merkezleri gibi projeye ortak olabilir mi?
Evet. Lütfen Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1 ve 2.1.2 “Başvuru sahiplerinin ve ortaklarının uygunluğu”na bakınız.
- Üniversite kapsamında yer alan meslek yüksek okulları ayrı başvuruda bulunabilir mi?
Evet. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1.
- İştirakçi kuruluş mutlaka kar amacı güden bir kuruluş olmalı mıdır?
Hayır. Böyle bir şart yoktur.
- Kamu kuruluşları, örneğin İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri, iştirakçi olabilir mi?
Evet. Kamu kurum ve kuruluşları iştirakçi olabilir.
- Hastaneler iştirakçi olabilir mi?
Evet. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.2.
- Ortak sayısının projenin değerlendirme aşamasına etkisi nedir?
Ortakların projedeki katkısı ve katılım düzeyi ile teknik ve idari yönetim kapasiteleri değerlendirilecektir. Ortak sayısında bir sınırlama olmamakla birlikte ortaklar birden fazla projeye ortak olarak katılırken idari ve teknik yönetim kapasitelerini göz önünde bulundurmalıdır.
- Aşağıda listelediğimiz kuruluşlar uygun başvuru sahibi ve ortak olabilir mi?
Başvuru Sahibi; EQUAL Ireland, İrlanda’da kurulmuş kar amacı gütmeyen bir kuruluş. Bu kuruluş 7 adet 3’üncü seviye eğitim kurumu (üniversiteler, yüksek okullar, enstitüler vs.), İrlanda Sosyal Ortakları ve İrlanda Ulusal Eğitim Otoritesinden oluşan bir ağdır. Ortaklar ise, Türkiye’deki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, İtalya’da kayıtlı Uluslararası Çalışma Örgütü (Bu, sosyal ortaklar ve Birleşmiş Milletlere üye devletlerin hükümetlerinden oluşan üçlü bir yapıdır.) ve NUTS II bölgesinde kayıtlı iki veya daha fazla özel eğitim kurumu.
Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1’de yer alan kriterlere sahip uluslararası kuruluşlar başvuru sahibi veya ortak olabilirler. Kamu kurum ve kuruluşları da Bölüm 2.1.1’de yer alan kategorilere ek olarak projede ortak olabilirler. Ancak kar amacı güden kurum ve kuruluşlar başvuru sahibi veya ortak olamaz, sadece iştirakçi olabilirler.
Ayrıca, başvuranlardan ya da ortaklardan en az birinin 12 NUTS II bölgesi içerisinde kayıtlı olması veya merkezlerinin ya da yerel birimlerinin söz konusu bölgede olması zorunluluğu dikkate alınmalıdır.
- 27.07.2009 tarihinde kurulan bir dernek olarak bu hibe programına başvuru yapmamızda bir sakınca var mıdır?
Yeni kurulmuş dernekler, Başvuru Rehberinin 2.1.1 “Başvuru sahiplerinin uygunluğu” bölümünde belirtilen koşulları sağlamak koşuluyla başvuru sahibi olabilirler.
29. 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu kapsamında kurulan ve devletin veya diğer kamu tüzel kişilerinin yürütmekle görevli oldukları kamu hizmetlerinin görüldüğü genel, katma ve özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı kuruluşlarda kamu iktisadî teşebbüslerinde, özel kanunlarla veya özel kanunların verdiği yetkiye dayanarak kurulan banka ve teşekküller ile bunlara bağlı kuruluşlarda ve diğer kamu kurum veya kuruluşlarında işçi statüsü dışında çalışan tüm kamu görevlilerini temsil eden Kamu Görevlileri Sendikası, Memur-Sen Konfederasyonu ve ona bağlı TOÇBİR-SEN (Tarım Orman ve Çevre Çalışanları Birliği Sendikası) adına kendi iş kolumuzla ilgili proje yapmak istiyoruz. Başvuru sahipleri uygunluk kriterlerine sahip miyiz?
Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1 ve 2.1.2’de yer alan kriterlere sahip çalışan sendika ve konfederasyonlar başvuru sahibi olabilirler.
30. Hazırlayacağımız projeye AB üyesi ülkelerden yabancı ortak alabilir miyiz?
Evet. Ancak ortaklar Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.2 “Ortaklar ve Ortakların Uygunluğu” bölümünde belirtilen kriterleri karşılamalıdır.
31. İl Milli Eğitim Müdürlükleri uygun proje başvuru sahibi ya da ortağı olabiliyorlar mı?
İl Milli Eğitim Müdürlükleri başvuru sahibi olamazlar, ancak ortak olarak projede yer alabilirler. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1 ve 2.1.2.
32. Hibe Başvuru Rehberi 2.1.1 bölümünde yer alan ‘mesleki ve teknik okulların’ içerisine meslek liselerini dahil edebilir miyiz? Meslek liseleri uygun proje başvuru sahipleri ya da proje ortağı olabiliyorlar mı?
Evet. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.1 ve 2.1.2.
Projelerin Uygunluğu (Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.3)
- İlgili hibe başvuru rehberinde, İŞKUR web sitesinden ulaşabileceğimiz bir “Öncelik Çalışması”ndan bahsedilmektedir. Bu çalışmaya nasıl ulaşabiliriz?
İŞKUR web sitesinde yer alan öncelik çalışmasına şu adresten ulaşmak mümkündür: http://statik.iskur.gov.tr/tr/ihale/AB_ihale/gid/oncelik%20%E7al%FD%FEmas%FD.pdf
- "Öncelik Çalışması"nın yapılması sırasında hangi kaynaklar ve resmi kurumlar ile temasa geçilmiştir?
İŞKUR tarafından 81 ilde 1+ işletmelerde yapılan 2008 yılı İşgücü Piyasası İhtiyaç Analizi sonuçları ve Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar baz alınarak hazırlanmıştır. Ayrıca çalışmada yer alan teşvik programına ilişkin 2009/15199 sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar’a 16.07.2009 tarih ve 27290 sayılı Resmi Gazete’den ulaşılabilir.
- İŞKUR’un öncelik çalışmasında yer alan alanların ve sektörlerin dışında farklı alan ve sektörlerde projeler yapılabilir mi?
Evet. İŞKUR’un Öncelik Çalışmasına göre proje hazırlama zorunluluğu yoktur. Bölgeye yönelik ihtiyaçlar ortaya konarak proje hazırlanabilir. Öncelik çalışması, yereldeki ihtiyaçların tespitinde potansiyel başvuru sahiplerine bir rehber niteliğinde hazırlanmıştır.
Başvuru Rehberinin 1.2 bölümünde yer alan programın hedef ve öncelikleri ile 2.1.1., 2.1.2 ve 2.1.3 bölümlerinde belirtilen başvuru sahipleri, ortakları ve proje faaliyetleri için uygunluk kriterleri dikkate alınarak hazırlanan proje teklifleri uygun olabilir.
- Öncelik çalışmasına göre tarım neden yok?
Tarımla ilgili projeler AB tarafından desteklenen Türkiye için Katılım Öncesi Mali Yardım Aracının (IPA) “Kırsal Kalkınma” (V. Bileşen) adlı farklı bir bileşeni altında fonlanmaktadır. Bu nedenle, IPA’nın “İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi” bileşeni kapsamında desteklenen işbu Teklif Çağrısında tarım sektörü öncelikli bir sektör değildir. Daha fazla bilgi için lütfen Başvuru Rehberinin 1.1 no.lu bölümünü inceleyiniz.
- Başvuru rehberinde, tarımsal üretim ve hayvancılık ile ilgili projelerin uygun olmadığı ifadesi yer almıştır. Kültür balıkçılığı (kültür balığı yetiştiriciliği) hayvancılık veya tarım grubuna girer mi? Balık yetiştiriciliği sektöründe çalışacak gençlerin balıkçılık mesleki eğitimine yönelik proje uygun bir proje midir?
Başvuru Rehberi Bölüm 1.2’de belirtilen program hedefleri ve öncelik konuları ile uyumlu olduğu sürece proje uygun olabilir.
- Orman işçiliği eğitimine ilişkin bir proje tarım projesi olarak değerlendirilir mi? Yoksa bu hibe programının destek verebileceği iş konularından biri midir?
Lütfen 37. soruya verilen cevaba bakınız.
- Hazırlayacağımız proje kapsamında düzenleyeceğimiz eğitim ve kurslara katılan kursiyerler birden fazla kursa, eğitime katılabilir mi?
İŞKUR’un ”İşgücü Uyum Yönetmeliği” ile uyumlu olmak koşuluyla, eğer eğitim veya kursun konuları farklıysa bir kursiyer birden fazla eğitime katılabilir.
- Meslek Liselerinde, Halk Eğitim Merkezlerinde açılmış olan kursları ve eğitimleri düzenleyeceğimiz projenin faaliyetlerinde tekrarlamış olursak projemiz kabul edilir mi?
Meslek Liseleri veya Halk Eğitim Merkezlerinin olağan faaliyetleri bu teklif çağrısı kapsamında desteklenmemektedir. Fakat, projenin tam içeriği bilinmeden herhangi bir yargıya varılması söz konusu olmayıp, karar Değerlendirme Komitesi tarafından verilecektir.
- Başka hibe çağrılarına da başvurularımız var ve sonuçları açıklanmadı aynı projeyi bu hibe çağrısına da sunduğumuz da her ikisi de kabul olabilir mi?
Farklı projelerle her iki teklif çağrısına başvuru yapabilirsiniz. Ancak, aynı proje iki ayrı AB hibe programından finanse edilemez.
- Bir üniversite için 2 projeden daha fazla sayıda proje desteklenemez mi? Aynı Üniversiteye bağlı değişik fakültelerin başvuruları ayrı ayrı değerlendirilip, her bir fakülte ile ayrı ayrı sözleşme imzalanması mümkün müdür?
Bir kuruluş birden fazla projeyle başvuruda bulunabilir ve başvuru sahibi bir hibe programı altında en fazla 2 hibeden yararlanabilir. Bir başvuru sahibi, aynı zamanda başka bir başvuruda ortak olarak da yer alabilir. Fakülteler özerk bir bütçeye sahip olmadıklarından dolayı üniversiteden ayrı bir tüzel kişiliğe sahip olarak değerlendirilmemektedir. Bu yüzden başvuruları bağlı oldukları üniversitenin başvurusu olarak sayılacaktır.
- Projede istihdam garantisi vermek zorunlu mudur?
Hayır. Hibe Programı kapsamında yürütülecek hibe projelerinde istihdam garantisi aranmamaktadır. Ancak istihdama yönelik her türlü çalışma teşvik edilmektedir.
- İnşaat gerektiren projeler yapılabilir mi?
Sadece inşaat yapımına yönelik projeler uygun değildir. Ancak, mevcut binalarda zorunlu olan tadilat ve düzenlemelere, gerekli olması durumunda ve çok sınırlı olarak izin verilebilmektedir.
- Sürdürülebilirlik için mekan bakımı ve onarımı yapılabilir mi?
Lütfen 44. soruya verilen cevaba bakınız.
- Balık üretim çiftliği kurup orada kadın eleman çalıştırmak istiyoruz. Hazırlayacağımız projede balık üretim çiftliğini kurmak için inşaat maliyeti karşılanıyor mu?
Hayır. Bkz. Başvuru Rehberi 2.1.3.
- Eğitim uygulama okulları ve iş eğitim okulları mezunları olan zihinsel engelli gençlere yönelik proje başvurusu yapılabilir mi?
Engelli gençler için hazırlanan projeler, söz konusu dezavantajlı grubun istihdama katılımlarının AB’ nin öncelikleri arasında olması nedeniyle teşvik edilmektedir. Bununla birlikte, söz konusu projelerin, program hedef ve öncelikleri ile Bölüm 2.1.3’deki uygunluk kriterlerini karşılaması gerekmektedir.
- Hükümlü (suça karışmış ancak cezası ertelenmiş) 15-18 yaş arası gençlere yönelik proje hazırlarsak bu uygun proje olabilir mi?
Lütfen 47. soruya verilen ve eski hükümlüler için de geçerli olan cevaba bakınız.
- Gençlere proje yazma konusunda bir proje hazırlarsak bu kapsamda uygun bir proje olur mu ?
Proje teklifleri, Başvuru Rehberinin 1.2 bölümünde yer alan programın hedef ve öncelikleri ile 2.1.1., 2.1.2 ve 2.1.3 bölümlerinde belirtilen uygunluk kriterlerini karşılamak zorundadır.
- Proje bir önceki projeyi takip edebilir mi?
Daha önce uygulanmış olan bir projenin devamı niteliğindeki proje için hibe desteği alınamaz. Fakat, projenin tam içeriği bilinmeden herhangi bir yargıya varılması söz konusu olmayıp, karar Değerlendirme Komitesi tarafından verilecektir.
- Kurslara devamlılık ne ölçüde önemli? Devam etmeyen kursiyerin yerine başkaları katılabilir mi?
Kursiyerlerin kurslara tam zamanlı katılımı, eğitimden etkili bir biçimde yararlanmaları açısından zorunludur. Kursiyerlerin eğitime katılımları, Başvuru sahibi ve ortakları tarafından düzenli olarak takip edilmelidir.
İŞKUR’un ”İşgücü Uyum Yönetmeliği” ile uyumlu olarak, kabul edilebilir mazereti olanlara izin verilebilir. Ancak doktor raporu ile tevsik edilebilen en fazla beş günlük sağlık izni dışında bu izin süreleri, hangi sebeple olursa olsun toplam kurs süresinin yüzde onunu (%10) aşamaz. Bu sürenin aşımı halinde kursiyerlerin kursla ilişikleri kesilir ve yedeklerden bir kursiyer devamsızlık yapan kursiyerin yerine kursa devam edebilir.
- Ustalık ve kalfalıkla belgesi ile ilgili problem var. 15-29 yaş arası istihdam edilecekse, proje kapsamında ustalık ve kalfalık belgesi verilmesi için düzenleme yapılması uygun olmaz mı?
Ustalık ve kalfalık belgesi verilmesi şartları ile ilgili Kanunun incelenerek projenin hazırlanırken buna dikkat edilmesi gerekmektedir.
- İştirakçi olarak projede yer alan bir KOBİ projenin çıktısı olarak eğitim almış kişileri istihdam edebilir mi?
Evet.
- 12 ay olarak uygulanacak bir proje bölünerek 6-6 ay şeklinde farklı yıllarda uygulanabilir mi?
Hayır. Proje süresi en az 10 en fazla 12 ay olmalıdır. Proje uygulama dönemi kesintiye uğramaksızın bitiş tarihine kadar devam eden bir süreçtir.
55. Ticaret Lisesi mezunu bir kişi ile emekli bir sınıf öğretmeni beraber engelli çocukların hem sosyal, hem de bireysel gelişimi için bir okul açmak isterse bu teşvikten yararlanabilir mi?
Hayır. Uygun bir proje, ilgili hibe programının hedeflerini, önceliklerini gerçekleştirmeyi amaçlamalı ve Başvuru Rehberinin 2.1.3 bölümünde belirtilen uygunluk kriterlerini karşılamalıdır.
Projede Yer Alacak Personel
- Proje içinde yer alan eğitimlerde görevlendirilen uzmanlar kilit personel olarak mı değerlendirilir?
Evet. Proje faaliyetlerinin uygulanmasından doğrudan sorumlu olan personel, örneğin proje koordinatörü, eğitim koordinatörü vb. kilit personel olarak tanımlanmaktadır.
- Bir kişi bir projede part-time çalışabilirken, diğer bir projede de part-time olarak görev alabilir mi?
Evet. Daha fazla bilgi için lütfen http://www.cfcu.gov.tr/files/kaynaklar/Hibe_Sozlesmelerinde_Personel_Istihdami.pdf adresinden “Hibe Sözleşmelerinde Personel İstihdamı” adlı dokümanı inceleyiniz.
- Projede usta eğiticileri eğitmen olarak yazabilir miyiz?
Projede eğitici olarak görev alacak kişilerin eğitimini verdikleri konuda yeterli bilgi ve tecrübelerinin olması gerekmektedir.
- Eğitim Modüllerinde Öğretim görevlisi veya öğretmen adam/saat ücreti kaç euro olabilir?
Ücret ve maaşlar, projenin gerçekleştirilmesi için zorunlu olduğunun ispatlandığı haller dışında, faydalanıcının veya ortaklarının normalde verdiği miktarlardan yüksek olmamalıdır.
Maliyetlerin Uygunluğu (Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.4) ve Finansal Konular
- Hazırlamayı düşündüğümüz “Girişimcilik” konulu projede, bir takım eğitimlerden sonra İş Planı yarışması gibi bir yarışma düzenlenip, dereceye girenlere planlarını hayata geçirmeye yönelik parasal bir ödül verilmesi proje bütçesinden karşılanabilir bir gider midir?
Hayır. Hibenin tekrar hibe olarak dağıtılması uygun maliyet değildir.
- Kamuda çalışan bir personel proje yöneticisi olarak projelerde maaşlı çalışabilir mi?
Başvuru Rehberinin 2.1.4 Maliyetlerin Uygunluğu bölümünde belirtildiği üzere projenin uygulanmasında yer alan kamu görevlilerinin maaşları uygun maliyet değildir. Daha fazla bilgi için lütfen http://www.cfcu.gov.tr/files/kaynaklar/Hibe_Sozlesmelerinde_Personel_Istihdami.pdf adresinden “Hibe Sözleşmelerinde Personel İstihdamı” adlı dokümanı inceleyiniz.
- Eş Finansman olarak devlet memurunun maaşının brütü mü yoksa neti mi geçerli? 657 ye tabi çalışanların maaşı eş finansman olarak geçerli midir?
Kamu görevlilerinin proje bütçesinde brüt tutar olarak belirtilen maaşları eş-finansman sayılabilir. Lütfen 61. soruya verilen cevaba da bakınız.
- Hangi harcamalar eş finansman olarak gösterilebilir?
Faydalanıcı veya ortaklarının proje bütçesine her türlü nakdi katkıları eş-finansman olarak gösterilebilir. Lütfen Rehberin 2.1.4 “Maliyetlerin Uygunluğu” bölümünü inceleyiniz.
- Eş finansman konusunu daha ayrıntılı açıklayabilir misiniz?
Projelerde en az %10, en fazla %20 eş finansman sağlama zorunluluğu vardır. Eş finansman katkısı başvuru sahibinin, ortak(lar)ının ya da iştirakçilerinin kendi kaynaklarından ve/veya Avrupa Topluluğu bütçesi veya Avrupa Kalkınma Fonu dışında kalan başka kaynaklardan sağlanmalıdır.
Başvuru Sahibi eş finansmanı proje hesabına yatırmak zorunda değildir. Ancak, Başvuru Sahibi eş finansmanı gerçekleştirdiğini projenin tamamlanmasını müteakip nihai raporla birlikte sunulan ödeme belgeleriyle ispatlamak zorundadır.
- Hibe Rehberinde teklif edilen projeler için verilebilecek hibe tutarı en az 100.000 AVRO, en fazla 400.000 Avro olarak belirtilmektedir. Büyük tutarlardaki projelere küçük derneklerin başvurması dezavantaj teşkil eder mi? Eş finansmanı nasıl karşılayacağız?
Başvuru sahipleri ve/veya ortakları teklif edecekleri projeyi yürütebilecek mali ve işletme kapasitesine sahip olmalıdır. Lütfen 63. ve 64. sorulara verilen cevaplara bakınız.
- Kamu kurumları eş finansman sıkıntılarını nasıl çözebilirler? Projelerde söz konusu eş finansmanı sağlayamazsak ne olur? Öğretmen maaşları eş finansman sayılabilir mi?
64. soruya verilen cevapta belirtildiği üzere, eş-finansman miktarı başvuru sahibinin veya ortağının veya iştirakçinin kendi kaynaklarından veya Avrupa Topluluğu bütçesi veya Avrupa Kalkınma Fonu dışında kalan başka kaynaklardan karşılanabilir. Söz konusu miktar ve kaynağı başvuru esnasında Beklenen Fon Kaynakları (EK B2) tablosunda belirtilmelidir. Bununla birlikte, projenin uygulama aşamasında, Faydalanıcı ve/veya ortağının eş finansman miktarı proje ortaklarının hesaplarında görülmelidir.
Öğretmenlerin maaşları proje ortakları tarafından karşılanmaları koşuluyla eş-finansman kabul edilebilir.
Projenin finansmanına katkıda bulunulması Faydalanıcının yerine getirmekle yükümlü olduğu bir sorumluluktur. Faydalanıcı bu sorumluluğunu yerine getirmediği takdirde, sözleşmeye ekli Genel Koşulların 12.2 (a) maddesine uygun olarak, sadece bu gerekçe nedeniyle sözleşmesi feshedilecektir.
- Proje geçtikten sonra bütçenin %80’ i hakediş usulü takip edilerek mi iletilecektir?
Sözleşme Makamının katkısının %80’lik kısmı avans ödemesi olarak sözleşmenin MFİB’ye sunulmasını takiben 45 gün içerisinde başvuru sahibinin, Mali Kimlik Formunda belirtilen “AVRO” hesabına yatırılacaktır. Kalan tutar, Nihai Raporun onayını takiben ödenecektir.
- Bütçede revizyon ne zaman hangi aşamada olmaktadır?
Şartlı olarak kabul edilen projelerin bütçeleri Değerlendirme sürecinin 3. aşaması olan “Başvuru Formunun Değerlendirilmesi”nde kontrol edilmektedir.
- Projede çalıştıracağımız kişilerin giderlerini nasıl karşılayacağız?
Lütfen Rehberin 2.1.4 “Maliyetlerin Uygunluğu” bölümünü inceleyiniz.
- Doğrudan uygun maliyetler nelerdir?
Lütfen Rehberin 2.1.4 “Maliyetlerin Uygunluğu” bölümünü ve Rehbere ekli Ek-B1 Faaliyet Bütçesini inceleyiniz.
- Projeden faydalanan kursiyerlere 8 Avro veriliyor. Staj eğitimi yaptırdığımız kursiyerlere de bu cep harçlığını verebiliyor muyuz?
Evet.
- Biz bir girişimcilik projesi yapmayı düşünüyoruz. Her tür eğitimi verdikten sonra faydalanıcıların kendi işlerini kurmaları için finansman desteğini nasıl sağlayacağız. 1-3 bin TL gibi mikro krediler için bir bankayla anlaşılabilir mi?
Proje bütçesinden iş kurma desteği veya mikro kredi vermek mümkün değildir ancak diğer finansal yollarla iş kurma desteği verilebilir.
- Bütçenin hangi kalemlerinde %15 sınırı vardır?
Bütçenin 3. kalemi olan ekipman ve malzeme kalemi (kiralama hariç) toplamı, bütçenin doğrudan uygun maliyetinin toplamının %15’ini geçemez. (Doğrudan uygun maliyetler, bütçede 9. kalemdir).
- Proje kapsamında verilecek olan eğitim ve kurslar için alınacak olan malzemelerin ne kadarı hibeden karşılanabilir?
Projenin uygulanması için gerekli olan her türlü ekipman satın alınabilir. Lütfen 73. soruya verilen cevaba da bakınız.
- Proje için alınan malzeme ve donanım proje bittikten sonra kurumda mı kalacak, iade mi edilecek?
Lütfen Rehbere ekli Ek J-2 Genel Koşullar 7. maddeyi inceleyiniz.
- Projelerde ihale yapılan kırımlardan arta kalan paralar projede ihtiyaç olan bölümde zeyilname düzenleyerek kullanabilir miyiz?
Evet, projenin uygulanması için gerekli olduğu durumlarda, küçük bildirim veya zeyilname düzenlenerek proje bütçesinde değişiklikler yapılabilir.
- Avro kurunun değişken olduğu göz önünde bulundurulduğunda 12 ay süreli bir projenin bütçe planlamasında nasıl bir çizgi izlenmelidir?
Avro kurundaki dalgalanmaların üstesinden gelinebilmesi amacıyla, Faydalanıcılara proje harcamalarını ve ödemelerini “AVRO” cinsinden yapmaları tavsiye edilmektedir. Buna ek olarak, Özel Koşullar Madde 7.2.4’de belirtildiği üzere, Sözleşme Makamı Genel Koşullar 15.8 no.lu maddeye döviz kuru oranlarındaki dalgalanmaların etkilerinin minimuma indirilmesine istinaden aşağıdaki istisnayı getirmiştir: “Başka para birimleri ile gerçekleştirilmiş gerçek maliyetlerin Avro’ya çevrilmesi, InforEuro internet sayfasında (http://ec.europa.eu/budget/inforeuro) yayımlanan aylık oran üzerinden yapılmalıdır”.
- Proje kapsamında, bina ya da daire kirası, donanım alt başlığına mı girer?
Bina veya ofis kirası bütçenin 4. başlığına (Yerel ofis) yazılmalıdır. Lütfen Rehberin 2.1.4 “Maliyetlerin Uygunluğu” bölümünü inceleyiniz.
- Teminat masrafları uygun maliyet midir?
Hayır. Lütfen Rehberin 2.1.4 “Maliyetlerin Uygunluğu” bölümünü inceleyiniz.
- Okulların bütçesi olmadığı ve sadece okul aile birliklerinin bütçesi olduğu göz önünde bulundurulduğunda, Başvuru formunun 3.3.1. (Mali Bilgiler) Kısmını okullar da dolduruyor mu?
Evet. Devlet bütçesinden ayrılan yıllık ödenek ile okulların diğer tüm gelirleri (okul aile birlikleri ödenekleri dahil) ile borçları (eğer varsa) Başvuru Formunun 3.3.1 “Mali Bilgiler” bölümündeki tabloda belirtilmelidir.
- Proje başvuru sahibi kar amacı gütmeyen özel bir vakıftır. Proje koordinatörü vakfın yönetim kurulu üyesi, proje muhasebecisi vakfın muhasebecisi, proje sekreteri vakfın sekreteri olabilir mi? Evet ise, bu kişiler proje kapsamında teknik veya idari personel statüsünde maaş alabilir mi?
Lütfen http://www.cfcu.gov.tr/files/kaynaklar/Hibe_Sozlesmelerinde_Personel_Istihdami.pdf adresinden “Hibe Sözleşmelerinde Personel İstihdamı” adlı dokümanı inceleyiniz.
82. Projede teknik veya idari personel olarak görev alacak kişiler, projeye başvuran kurumda veya başka bir kurumda çalışıyor ve herhangi bir sosyal güvencesi zaten var ise (SSK, BAĞKUR), bu personelin bütçede belirtilen brüt maaşlarından SSK kesintisi yapılmadan mı onlara maaş ödemesi yapılacak?
Lütfen 81. soruya verilen cevaba bakınız.
83. Proje kapsamında, 2547 sayılı YÖK yasası kapsamına giren kurumda (vakıf üniversitesi) görevli bir Araştırma Görevlisi, proje asistanı olarak görev alıp proje bütçesinden maaş alabilir mi? Evet ise, bu kişinin proje kapsamındaki maaşından sosyal güvenlik kesintileri nasıl yapılacaktır?
Lütfen 81. soruya verilen cevaba bakınız. Proje kapsamında sosyal güvenlik kesintileri proje bütçesinden karşılanmamakta olup, söz konusu tutarın bağlı bulunan üniversite tarafından kesilmesi gerekmektedir.
84. Proje bütçesinde mesleki eğitim verecek eğitmenlerin alacakları ücretler aylık maaş olarak değil, saat başı olarak belirtilebilir mi? Evet ise, eğitmenlerin alacakları saat başı ücretlerin tutarı bütçenin hangi bölümünde yer almalıdır?
Eğitmenlerin ücretleri saat başı ücret olarak, bütçenin İnsan Kaynakları başlığı altında 1.1.1. no.lu “Teknik Personel” kaleminde (yerel personel için) veya 1.2. no.lu “Maaşlar” kaleminde (yabancı personel için) belirtilebilir.
85. Proje açılış ve kapanış toplantısı giderleri (Toplantı salonu proje ortağının ayni katkısı olacak, ancak yerel yönetim ve STK’ların davet edileceği toplantılarda yiyecek ve içecek ikramı olacak) bütçenin hangi başlığı altında ve hangi alt başlıkla yer almalı?
Toplantı/seminer hizmeti alt yükleniciye ihale edilecekse bütçenin 5.7. no.lu “Konferans/seminer maliyetleri” kaleminde, ihale edilmeyecekse bütçenin 6. no.lu “Diğer” başlığı altında belirtilmelidir.
Başvuru Şekli ve Yapılacak İşlemler (Başvuru Rehberi Bölüm 2.2)
- Proje hazırlarken önce mantıksal çerçeveyi mi yoksa başvuru formunu mu hazırlamalıyız?
Projenizi hazırlamadan önce Rehberde belirtilen ve http://ec.europa.eu/europeaid/multimedia/publications/publications/manuals-tools/t101_en.htm adresinde bulunan “Proje Yönetim Döngüsü Rehberi”ni lütfen inceleyiniz.
- Mantıksal çerçevenin tek sayfa olması gerektiği söyleniyor, bu fazlalaştırılabilir mi?
Mantıksal Çerçeve Ek-C’deki formata uygun olarak doldurulmalıdır. Tek sayfa sınırlaması yoktur.
- Projemizi kaç nüsha olarak hazırlayacağız?
1 asıl, 2 kopya olmak üzere 3 nüsha olarak hazırlanacaktır. Bkz. Başvuru Rehberi, Bölüm 2.2.2.
- Hazırlanan belgeleri İngilizceye çevirmek zorunda mıyız?
Başvuru sahipleri başvurularını Türkçe veya İngilizce yapmalıdırlar. Başvuru Türkçe olarak sunulduğu takdirde, Ek D’de yer alan Proje Özeti, Bütçe (Ek B1 – Bütçe, B2 – Beklenen fon kaynakları, B3- Maliyetlerin Gerekçelendirmesi), ve Mantıksal Çerçeve (Ek C) İngilizce olarak sunulmalıdır. Bkz. Başvuru Rehberi, Bölüm 2.2.1.
- Başvuru formunda yer alan Lot adı ve Sayısı ile ilgili kısma ne yazılması gerekmektedir?
Söz konusu hibe programında tahsis edilen hibe miktarı herhangi bir coğrafi veya sektörel bölümlenmeye tabi olmadığından dolayı Başvuru Formundaki “Lot adı ve Sayısı” bölümü boş bırakılacaktır.
- Başvuru formunda benzer proje tecrübesi kısmında Bakanlık Genel Müdürlük Bünyesinde yapılan projeler İl Müdürlüğü için tecrübe olarak yazılabilir mi?
İl Müdürlüğünün söz konusu projelerin yürütülmesinde tanımlanmış açık bir rolü var ise yazılabilir.
- Proje hazırlama esasları daha basitleştirilemez mi?
Hayır. Rehbere ekli başvuru belgeleri standart belgelerdir ve bu belgelerin “Avrupa Komisyonu Dış Yardım Sözleşme Usulleri Uygulama Rehberi” (PRAG) kuralları ve prosedürlerine göre yürütülmekte olan ve AB’nin üçüncü ülkelerdeki faaliyetleri çerçevesinde fonlanan tüm hibe programları için herhangi bir değişikliğe uğramaksızın kullanımları zorunludur.
- Faaliyetlerle ilgili eğitim çizelgeleri hazırlarken zorluk çekiyoruz. Uzmanlığımız olmayan konularda müfredat hazırlarken nereden yararlanabiliriz?
Verilecek eğitimler proje süresi ve eğitimin içeriğine göre belirlenmelidir. Başvuru sahipleri, projelerinin fonlanması durumunda, ortaklarıyla birlikte eğitimin başarılı bir şekilde uygulanmasından doğrudan sorumlu olacaklarından dolayı, eğitim müfredatının hazırlığında eğitim konuları hakkında gerekli uzmanlığa sahip olmalıdır. Ancak, Başvuru sahipleri, projenin yönetiminin ve teknik uzmanlığın sağlanmasının tamamen dışarıdan istihdam edilen uzmanlarca sağlanmaması koşuluyla, dışarıdan uzman desteği alabilir veya, ilgili ise, MEB eğitim müfredatlarından da yararlanabilir.
- MFİB, eksik evrak veya başka gerekli düzenlemeler için başvuru sahiplerine geri dönüyor mu?
Başvuru Rehberinin 2.2.1 “Başvuru Formu” bölümünde belirtildiği üzere, Başvuru sahibinden, sadece sunulan bilginin açık olmaması ve bu yüzden Sözleşme Makamı’nın tarafsız bir değerlendirme yapmasına engel teşkil etmesi durumunda, ek açıklama talep edilecektir.
Başvuruların değerlendirilmesi ve seçilmesi (Başvuru Rehberi Bölüm 2.3)
- Projenin MFİB’de hangi değerlendirme aşamasında olduğunu öğrenemiyoruz. Neden şeffaf olunmuyor?
Değerlendirme süreci AB PRAG kurallarına ve prosedürlerine uygun olarak yapılmaktadır. Her bir değerlendirme aşamasının tamamlanmasının akabinde, Başvuru Rehberi Bölüm 2.3’de açıklandığı üzere, başvuru sahiplerine projelerinin değerlendirme sonuçları bildirilmektedir.
- Proje tekliflerimizi gönderdikten sonra bizlere olumlu veya olumsuz bilgilendirme yapılacak mı?
Başvuru sahipleri hibe almaya hak kazanmaları durumunda sözleşme imzalamaları için MFİB tarafından davet edilecektir. Kazanamayan başvuru sahiplerine ise değerlendirmelerin tamamlanmasından sonra kazanamama nedenleriyle birlikte gerekli bilgilendirme yapılacaktır. Öngörülen gösterge tarihler Hibe Başvuru Rehberi Bölüm 2.5.2 “Sözleşme Makamı’nın Kararının Bildirilmesi”nde verilmiştir.
- Projeyi kim değerlendiriyor? Neye istinaden değerlendiriyor? Uzmanlar nasıl seçiliyor?
Başvurular, bağımsız değerlendiricilerin muhtemel destekleri ile birlikte Sözleşme Makamı tarafından incelenecek ve değerlendirilecektir. Değerlendirme kriterleri için lütfen Başvuru Rehberinin 2.3. “Başvuruların değerlendirilmesi ve seçilmesi” bölümüne bakınız.
Bağımsız değerlendiricilerin seçiminde, Sözleşme Makamı değerlendirmeler başlamadan önce ve PRAG Bölüm 6.4.7.2’de belirtilen kriterler çerçevesinde web-sitesinde potansiyel değerlendiriciler için bir ilan yayınlamakta ve Avrupa Komisyonu Türkiye Delegasyonu’nun onayını müteakip değerlendirmelerde görev alacak değerlendiricileri seçmektedir.
- Projenin değerlendirme aşamalarını açıklar mısınız?
Lütfen Başvuru Rehberinin 2.3. “Başvuruların değerlendirilmesi ve seçilmesi” bölümüne bakınız.
- Değerlendirme komitesinin yapısı her proje için değişiyor mu?
Değerlendirme komiteleri PRAG Bölüm 6.4.7.1’de belirtilen prosedürler çerçevesinde belirlenmektedir. Her bir proje bağımsız olarak iki farklı komite üyesi/bağımsız değerlendirici tarafından değerlendirilmektedir.
100. Projenin değerlendirilme aşamasında bütçe önemli midir?
Projenin bütçesi ve maliyet etkinliği değerlendirme kriterlerinden birisidir. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.3 (3).
101. Başvuru formu beğenilmiş ise bütçede vb. görülen eksiklikler için başvuru sahibinden düzeltme talep edilmekte midir?
Başvuru sahibinden, sadece sunulan bilginin açık olmaması ve bu yüzden Sözleşme Makamı’nın tarafsız bir değerlendirme yapmasına engel teşkil etmesi durumunda, ek açıklama talep edilecektir. Bkz. Başvuru Rehberi Bölüm 2.2.1.
102. Projeden faydalanacak kişilerin istihdamı için bölgedeki işletmelerden taahhüt alınması projenin değerlendirilmesini olumlu etkiler mi? Etkilerse alınan taahhütleri proje başvurusunda belirtmeli miyiz?
Projeler kapsamında eğitim alacak kursiyerlerin istihdamına yönelik olarak işletmelerden başvuru esnasında taahhütnamelerin alınmasının proje amaçlarının gerçekleştirilmesine katkı sağlayacağı açıktır. Söz konusu taahhütnamelerin başvuru sürecinde sunulması desteklenmektedir.
Denetim
103. Dışsal denetim sürecini açar mısınız?
Projenin tamamlanmasını müteakip nihai raporla birlikte proje hesaplarına ilişkin bir denetim raporu istenecektir. Bu raporla ilgili maliyet, proje bütçesinde uygun maliyet olarak değerlendirilecektir. Denetim, yasal denetim konusunda uluslararası kabul görmüş bir denetim kurumuna (örn: Yeminli Mali Müşavirler Odası) mensup onaylı bir denetçi (Yeminli Mali Müşavir) tarafından yapılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder